Program Erasmus dla osób z niepełnosprawnościami
Zasady rozdziału stypendium (grantu) programu Erasmus+ (Akcja 1 — mobilność edukacyjna: szkolnictwo wyższe) dla studentów/absolwentów w ramach wyjazdu na studia i wyjazdu na praktykę – znajdziemy zapis w Zarządzeniu nr 54/2023 – download
Wysokość przydzielonej kwoty stypendium (grantu) uzależniona jest od: a) rodzaju wyjazdu (wyjazd na praktykę lub studia), b) kraju, gdzie student odbywa studia/praktyki, c) długości okresu studiów/praktyki w instytucji przyjmującej, d) podróżowania niskoemisyjnymi środkami transportu do instytucji przyjmującej (autobus, pociąg, rower, a także carpooling), jeśli podróż taka przebiega na ponad połowie realizowanej trasy, licząc podróż w obie strony, e) przyznania dodatkowego dofinansowania dla studentów/absolwentów będących osobami o mniejszych szansach, o ile przewidują to zapisy programu Erasmus+.
Link do strony:
Zasady udziału w programie – ANS Gniezno
Erasmus+ Przewodnik po programie mówi o:
WŁĄCZENIE SPOŁECZNE I RÓŻNORODNOŚĆ W MOBILNOŚCI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Aby umożliwić mobilność studentów i pracowników w jak największym stopniu, zgodnie z zasadami ECHE, instytucje szkolnictwa wyższego muszą zapewnić równy i sprawiedliwy dostęp i szanse obecnym i potencjalnym uczestnikom ze wszystkich środowisk. Oznacza to uwzględnienie uczestników o mniejszych szansach, takich jak uczestnicy cierpiący na schorzenia fizyczne, psychiczne i zdrowotne, studenci z dziećmi, studenci, którzy pracują lub są profesjonalnymi sportowcami, oraz studenci wszystkich kierunków, w przypadku których mobilność nie jest powszechna. Zasadnicze znaczenie dla przestrzegania tej zasady ma zdefiniowanie wewnętrznych procedur wyboru uwzględniających równy dostęp i włączenie społeczne oraz zapewniających całościową ocenę zalet i motywacji kandydatów. Ponadto zaleca się, aby instytucje szkolnictwa wyższego tworzyły wbudowane możliwości w zakresie mobilności, takie jak okna mobilności w ramach programów nauczania, aby ułatwić udział studentów ze wszystkich kierunków studiów. W tej kwestii mobilność mieszana może pomóc zapewnić dodatkowe możliwości, które mogą być bardziej odpowiednie dla niektórych osób lub grup studentów. W tym kontekście wyznaczenie urzędników ds. włączenia społecznego w instytucjach szkolnictwa wyższego pomaga zająć się kwestią włączenia społecznego i różnorodności. Urzędnicy ds. włączenia mogą na przykład pomóc w zwiększeniu świadomości, określić strategie w zakresie komunikacji i działań informacyjnych, wraz z odpowiednimi współpracownikami zapewnić właściwe wsparcie podczas całego okresu mobilności oraz ułatwić współpracę między odpowiednimi pracownikami instytucji mającymi wiedzę ekspercką w dziedzinie włączenia i różnorodności.