Data publikacji: 10 stycznia 2025
Kadra dydaktyczna ANS w Gnieźnie wzięła udział w szkoleniu pt. „Student w kryzysie psychicznym”, które odbyło się 18 listopada 2024 roku. Szkolenie to miało na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy oraz narzędzi umożliwiających skuteczną komunikację z osobami przeżywającymi kryzys psychiczny. Uczestnicy mieli okazję pracować na rzeczywistych studiach przypadków oraz zapoznali się z technikami komunikacji motywującej opartymi na zasadach Dialogu Motywującego, Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, dialogu empatycznego i elementach interwencji kryzysowej.
Główne tematy poruszane podczas szkolenia, które można zastosować w pracy dydaktycznej:
Kryzysy psychiczne – rodzaje i rozpoznanie:
a. Jak rozpoznać kryzys psychiczny u studenta?
b. Rodzaje i objawy kryzysów psychicznych u studentów.
c. Ścieżki reagowania i postępowania w sytuacjach kryzysowych (elementy interwencji kryzysowej).
d. Ograniczenia i możliwości pracy ze studentem w kryzysie psychicznym.
e. Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy w postępowaniu z osobami w kryzysie.
Dialog, który motywuje i wycisza:
a. Elementy dialogu motywującego w komunikacji.b. Zasady Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR) w rozmowie.
c. Zasady komunikacji opartej na empatii.
d. Dialog oparty na zasobach, otwartości, bezpieczeństwie i zaufaniu.
e. Narzędzia i techniki wspierające kontakt ze studentem w kryzysie psychicznym.
Silne emocje i impulsywne reakcje:
a. ABC emocji oraz potrzeb, które się za nimi kryją.
b. Funkcjonowanie mózgu w trakcie silnych emocji i kryzysu.
c. Co należy „rozgrzewać”, a co „schładzać” podczas rozmów w kryzysie.
d. Narzędzia i techniki wspierające kontakt w sytuacjach silnych emocji.
Sesja Q&A: Sesja pytań i odpowiedzi, w której uczestnicy mieli możliwość dzielenia się wątpliwościami oraz doświadczeniami.
Szkolenie pozwoliło uczestnikom na zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie wsparcia studentów znajdujących się w kryzysie psychicznym, a także wzmocniło ich kompetencje w obszarze skutecznej komunikacji interpersonalnej.