Dnia 8 lutego 2019 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, opublikowało wyniki przedsięwzięcia Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości. – „(…) Dzisiejsze rozstrzygnięcie Dydaktycznej Inicjatywy Doskonałości to podwójna dobra wiadomość dla uczelni zawodowych – stwierdził wicepremier Jarosław Gowin, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. – Po pierwsze do piętnastu uczelni z różnych zakątków Polski trafi dodatkowy milion złotych na jakość kształcenia. Po drugie – to dowód na to, że środowisko związane z PWSZ-ami odgrywało ważną rolę w procesie powstawania Konstytucji dla Nauki. Dodatkowe wsparcie dla publicznych uczelni zawodowych w zakresie doskonałości kształcenia było bowiem ważnym postulatem tej grupy uczelni (…)” – dodał.
W dniu 13 marca 2019 r. do publicznej wiadomości podano, że liderem w/w przedsięwzięcia została Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. H. Cegielskiego w Gnieźnie.
– „(…) Stworzyliśmy specjalny konkurs dedykowany państwowym wyższym szkołom zawodowym, w ramach którego nagradzanych jest maksymalnie 15 uczelni, które najlepiej wypadają w statystykach. W tym roku okazało się, że liderem tego konkursu została Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gnieźnie (…)” – mówił Piotr Ziółkowski, dyrektor Biura Programów i Przedsięwzięć Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
– „(…) Chcemy nagrodzić uczelnię za doskonałość twórczą i za to, że utrzymuje wysokie standardy kształcenia, które są podstawą budowy przyszłości tej uczelni (…)” – dodał Marek Waszkowiak, doradca Ministra.
Nr zadania | Nazwa i rodzaj zadania | Opis zrealizowanego zadania | Adresaci zadania | Kierunek studiów / jednostka organizacyjna |
1. | Warsztaty edukacyjne z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi marketingowych. Warsztaty obejmują 18 h lekcyjnych w laboratoriach WIZ Politechniki Poznańskiej. | Zapoznanie się z elementami kognitywistki i zastosowanie tej wiedzy w tworzeniu i ocenie eyetrackingowej plakatu reklamowego. Poznanie zasad funkcjonowania studia radiowego i przygotowanie audycji radiowej on line. Określanie grupy docelowej (targetu), do której kierowane są przekazy reklamowe. Doskonalenie umiejętności autoprezentacji i przeprowadzania wywiadu. Analizowanie przygotowanych przez studentów nagrań video. Przygotowanie i umieszczenie na stronie social media artykułu – reklamy natywnej. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
2. | Warsztaty edukacyjne z automatyki i elektrotechniki. Warsztaty obejmują 12 h lekcyjnych w laboratoriach WIZ Politechniki Poznańskiej. | Zapoznanie się z metodą programowania i sterowania prostymi urządzeniami technicznymi i robotami. Przetwarzanie danych za pomocą sieci komputerowych. Nabycie umiejętności programowania i obsługi plotera laserowego oraz prostej obrabiarki. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
3. | Profesjonalne szkolenie ze sprzedaży detalicznej. | Nabycie praktycznej wiedzy dotyczącej budowania wizerunku i autoprezentacji oraz umiejętności prezentowania oferty handlowej, wskazywania zalet i korzyści płynących z zakupu. Zapoznanie się z zasadami odpowiadania na pytania klientów, poznanie technik stosowanych w negocjacjach oraz metod postępowania z różnymi typami klientów. Nabycie umiejętności przyjmowania i sposobów rozpatrywania reklamacji. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
4. | Profesjonalne szkolenie ze sprzedaży B2B. | Zapoznanie studentów ze specyfiką postępowania i prowadzenia rozmów handlowych z klientami instytucjonalnymi. Poszerzenie wiedzy na temat negocjowania i spisywania warunków kontraktów oraz rozpoznawania różnych technik negocjacyjnych w tym manipulacyjnych oraz właściwej na nie reakcji. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
5. | Szkolenie menadżerskie – motywowanie pracowników. | Uświadomienie znaczenia budowania dobrej atmosfery w miejscu pracy i właściwego motywowania pracowników w kontekście zadowolenia pracowników i efektywności ich pracy. Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich narzędzi materialnego i pozamaterialnego motywowania pracowników w zależności od profilu i wielkości firmy. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
6. | Szkolenie menadżerskie – zarządzanie na linii produkcyjnej. | Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie: określania niezbędnych kwalifikacji i kompetencji; właściwego doboru pracowników; organizowania pracy zespołowej; tworzenia warunków do współpracy między pracownikami; grupowania zadań cząstkowych oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych miedzy pracownikami. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
7. | Warsztaty edukacyjne LOGISTYKA. Warsztaty obejmują 12 godzin lekcyjnych w laboratoriach WIZ Politechniki Poznańskiej. | Zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przygotowania etykiet produktowych i zastosowania technologii RFID. Nabycie umiejętności przygotowania i „czytania” listów przewozowych oraz planowania na ich podstawie najbardziej optymalnej kolejności dostaw i trasy przejazdu. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
8. | Multimedia w praktyce – warsztaty praktycznego doskonalenia wykorzystania urządzeń techniki multimedialnej. Warsztaty fotografii portretowej, reklamowej (makro) i plenerowej. Podstawy obróbki zdjęć w Adobe PhotoShop Obróbka cyfrowa dźwięku i obrazu. | Zakupy dokonane w ramach realizacji zadania pozwalają na wyposażenie przygotowywanego laboratorium medialnego w wysokiej klasy sprzęt do pozyskiwania i obróbki obrazu oraz obróbki dźwięku. Sprzęt fotograficzny (korpus aparatu + obiektywy+ lampa błyskowa) dobrano tak, by obejmował możliwie najszersze spektrum zastosowań – od fotografii makro (np. reklamowej), przez fotografię portretową, po dobrej klasy teleobiektyw. Do realizacji filmów zakupiono kamerę uniwersalną (poza zajęciami ze studentami, może być użytkowana w ramach „telewizji studenckiej”), stabilizator mechaniczny do korpusu aparatu, dwie kamery sportowe i drona. Daje to możliwość rejestrowania obrazu ruchomego w różnych okolicznościach – także z powietrza i w wodzie. Niezbędnym uzupełnieniem powyższego sprzętu są zakupione zestawy komputerowe, wyposażone w wydajne karty graficzne, karty dźwiękowe i półprofesjonalne monitory sferyczne oraz niezbędne licencjonowane oprogramowanie systemowe. Tak wyposażone laboratorium multimedialne pozwala na realizację zajęć z pozyskiwania i obróbki obrazu na kilku różnych stanowiskach jednocześnie. Pomieszczenie przeznaczone na laboratorium przez Uczelnię daje możliwość łatwego przystosowania na potrzeby małego studio fotograficznego lub nagrań. | studenci | Instytut Informatyki |
9. | Systemy wbudowane | Zestawy pozwolą na realizację zadań laboratoryjnych, projektów zaliczeniowych oraz prac dyplomowych z zakresu systemów wbudowanych. | studenci | Instytut Informatyki |
10. | Udział w Międzynarodowych Targach Poznańskich pod kątem sprawdzenia nowości i trendów techniczno-technologicznych. | Zadanie zostało zrealizowane a efektem są prezentacje komputerowe wykonane przez studentów, z nowości technologiczno-technicznych prezentowanych na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Zwiedzanie praktyczne na Targach było pod kątem kierunku studiów inżynierskich, co wniosło dla studenta nowość i innowacje w rozwoju praktycznym, zawodowym. | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
11. | Szkolenie w laboratorium analiz środowiskowych Wydział Chemii UAM. | Praktyczne i zawodowe ćwiczenia ze specjalistami z zakresu analizy chemicznej (5 godz.) | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
12. | Zajęcia terenowe w woj. lubuskim. | Studenci zapoznali się z technologiami rekultywacji pokopalnianych odkrywkowych węgla brunatnego na Łuku Mużakowa. Poznali również technologie wykorzystywane w przemyśle spożywczym i chemicznym (produkcja wina, miodu oraz włókien chemicznych). | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
13. | Wizyta studyjna – poznanie technologii spalania odpadów komunalnych /1 dzień, 8 godz. zajęć praktycznych/ | Zapoznanie się z technologią spalania odpadów komunalnych w spalarni miasta Poznania oraz poznanie działalności największego wysypiska w Wielkopolsce w Suchym Lesie. | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
14. | Wizyta studyjna – stacja uzdatniania wody w Poznaniu oraz w Krajkowie koło Mosiny. | Studenci zapoznali się z technologią oczyszczania i dezynfekcji wody pitnej. Poznali również zasady działania biomonitoringu jakości wody czyli kontroli wody pitnej przed ostatecznym dostarczeniem jej do sieci wodociągowej. | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
15. | Zakup sprzętu i aparatury do przeprowadzania analiz środowiskowych. | Zakup automatycznego urządzenia do analizy BZT5 oraz niezbędnych odczynników chemicznych, przy pomocy których studenci przeprowadzili szereg analiz wód jezior gnieźnieńskich. Wyniki w/w analiz zostały opublikowane w Przeglądzie Komunalnym nr 4, str 47-51 (2020). | studenci | Instytut Inżynierii i Technologii Chemicznej |
16. | Zakup stanowiska do laboratorium wytrzymałości materiałów. Stanowisko „Wyboczenie prętów” firmy GUNT, numer kat. WP 121 – 1 sztuka. | Zrealizowano rozbudowę laboratorium wytrzymałości materiałów. Zakupiono nowe stanowisko laboratoryjne do badań wytrzymałościowych ściskanych prętów. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
17. | Zakup stanowiska demonstracyjnego SYSTEM KLIMATYZACJI CLIMATRONIC do laboratorium „elektrycznego i elektronicznego wyposażenia środków transportu” z firmy MECHATRONIKA Wyposażenie Dydaktyczne S p. z o.o.- nr. kat. 1527. | Rozbudowano laboratorium elektrycznego i elektronicznego wyposażenia środków transportu. Zakupiono nowe stanowisko laboratoryjne do obserwacji i badań systemu klimatyzacji samochodowej CLIMATRONIC w różnych, zewnętrznych warunkach atmosferycznych. Stanowisko stwarza możliwości nauki zasad działania i obsługi systemu klimatyzacji samochodowej typu CLIMATRONIK , stosowany we współczesnych pojazdach. Prezentowane rozwiązanie konstrukcyjne bazuje na aktualnie produkowanym modelu samochodu VW Passat. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
18. | Modernizacja stanowiska demonstracyjnego układów wspomagania hamowania pojazdu samochodowego w laboratorium „Elektrycznego i elektronicznego wyposażenia środków transportu”. | Zrealizowano planowaną modernizację i rozbudowę laboratorium elektrycznego i elektronicznego wyposażenia środków transportu. Zmodernizowano eksploatowane od kilku lat stanowisko laboratoryjne do prezentacji funkcjonowania systemu automatycznej regulacji siły hamowania /ABS/, oraz systemu zapobiegającemu poślizgowi kół /ASR/. | studenci | Instytut Zarządzania i Transportu |
19. | Zakup fantomów i wyposażenia. | Zakupiony sprzęt stanowi uzupełnienie wyposażenia w pracowniach umiejętności pielęgniarskich oraz w pracowniach fizjoterapii PWSZ w Gnieźnie oraz w pracowniach umiejętności pielęgniarskich i sal wykładowych w Filii uczelni w Krotoszynie. | studenci | Instytut Nauk o Zdrowiu |
20. | Warsztaty podnoszące kompetencje zawodowe. | Po odbytych warsztatach student: 1.Posiada wiedze i umiejętności zakresu profilaktyki chorób kobiecych. 2.Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu pielęgnowania pacjenta geriatrycznego z wykorzystaniem symulatora starości i porażenia połowicznego. 3. Posiada wiedzę i umiejętności z z zakresu pielęgnowania noworodka z niską masą urodzeniową. 4.Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu psychoterapii. 5.Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu pielęgniarskiej oceny układu naczyniowego. 6. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu wystawiania zleceń na wyroby medyczne. | studenci | Instytut Nauk o Zdrowiu |
21. | Nauczanie symulacyjne – kurs dla wykładowców | Udział wykładowców w kursie przygotowującym do prowadzenia zajęć symulacyjnych dla studentów pielęgniarstwa. Celem kursu było zdobycie umiejętności przygotowywania scenariuszy zajęć, prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz przeprowadzania egzaminów metodą OSCE. | wykładowcy | Instytut Nauk o Zdrowiu |
22. | Modernizacja dwóch laboratoriów komputerowych. | Zakup komputerów stacjonarnych do 2 laboratoriów komputerowych: -laboratorium sieci komputerowych, gdzie odbywają się warsztaty z zarządzania i konfigurowania urządzeń firmy Cisco -laboratorium językowe, w którym odbywają się zajęcia z programowania. | studenci | Instytut Informatyki |
23. | Zakup komputerów przenośnych (laptopów). | Laptopy zostały przekazane studentom I-szego roku studiów inżynierskich i pomagają im realizować projekty naukowo – badawcze. | studenci | Instytut Informatyki Instytut Zarządzania i Transportu Instytut Inżynierii Środowiska i Technologii Chemicznej |
24. | Zakup przełączników sieciowych. | Zmodernizowane zostały wszystkie węzły sieciowe uczelni. Wymieniono stare przełączniki, a ich miejsce zastąpiły nowoczesne switche Cisco. | wszyscy użytkownicy sieci komputerowej | |
25. | Koordynator / opieka merytoryczna | W ramach zadania pt.: „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości” wypłacono wynagrodzenia w formie jednorazowego dodatku dla opiekunów merytorycznych odpowiedzialnych za przygotowanie oraz realizację poszczególnych działań wynikających z harmonogramu. | wykładowcy | |
26. | Aktywność dydaktyczna (kursy i szkolenia). | 1) Wyjazd studyjny do partnerskiej uczelni w Fachhochschule Wolfenbüttel w Niemczech, umożliwił pracownikom dydaktycznym i administracyjnym uczelni zapoznanie się z zasadami funkcjonowania i organizacji uczelni o podobnym do PWSZ profilu działalności. 2) Pracownicy kierunku fizjoterapia uzyskali dodatkowe kwalifikacje zawodowe w zakresie badań USG umożliwiających w pełni realizację nowych standardów kształcenia na kierunku Fizjoterapia. 3) Zorganizowano cykl spotkań promocyjnych i konferencję, przybliżającą tematykę kształcenia na kierunku analityka bezpieczeństwa i analiza informacji. 4) Przeszkolono pracowników dydaktycznych w zakresie korzystania z platformy e-learningowej Moodle. 5) Zorganizowano certyfikowany kurs operatorów wózków widłowych dla studentów kierunków inżynierskich. 6) Pracownicy działu promocji wzięli udział w konferencji P.R.O.M. w Gdańsku. | wykładowcy, pracownicy administracyjni, studenci |
27. | Promocja | W ramach zadania pt.: „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, Dział Promocji PWSZ Gniezno przygotował materiały reklamowe, tj.: banery, plakaty i ulotki oraz zrealizował kampanię promocyjną w lokalnych mediach (reklama telewizyjna i prasowa). Wyżej wymienione zadania miały na celu: promocję podjętych przez PWSZ Gniezno działań edukacyjnych; tj.: kursy, szkolenia, wizyty studyjne w przedsiębiorstwach, udział studentów w eventach branżowych oraz promocję nowego sprzętu dydaktycznego. | ||
28. | Zestawy multinedialne komputer All-In-One + tablet oraz Ultrabook | Zestawy pozwolą na realizację zadań laboratoryjnych, projektów zaliczeniowych oraz prac dyplomowych z zakresu aplikacji mobilnych i grafiki komputerowej. | studenci | Instytut Informatyki |
29. | Zestawy raspberry Pi | Zestawy pozwolą na realizację zadań laboratoryjnych, projektów zaliczeniowych oraz prac dyplomowych z zakresu inteligentnych budynków, systemów wbudowanych i techniki cyfrowej. | studenci | Instytut Informatyki |